De kracht van opgeruimd

 

Opgeruimd staat netjes, leerde ik lang geleden. Van nature ben ik minder gestructureerd dan ik graag zou willen, waardoor er stapels ontstaan. Stapels leiden uiteindelijk tot chaos is mijn ervaring. Chaos qua beeld en/of chaos in het hoofd.
De invloed van de directe omgeving op snellezen, daar wil ik het vandaag over hebben. Aansluitend een paar tips: op welke wijze maak je snellezen makkelijker en stimuleer je het onthouden wat je gelezen hebt.

Ongemerkt groeien ze.

Ik neem je even mee hoe het bij mij gaat, misschien ontstaat het bij jou anders of misschien ruim jij alles meteen op?
Wanneer het plan voor de dag bestaat uit lezen en schrijven loop ik het meeste risico op het creëren van een zekere chaos. Ik heb het boek dat ik wil lezen: dat leg ik vast op tafel. Daarnaast een stapeltje papier en een doosje kleurpotloden om indampen te kunnen maken.  De laptop staat er sowieso om aan een artikel te werken. Ik leg het tijdschrift erbij met dat ene artikel dat ik zo inspirerend vond, daar kan ik waarschijnlijk wel iets uithalen. Je ziet het voor je nietwaar?
Een collega wil even overleggen over een ander project: een map die van de kast naar de tafel verhuist. Er komt een to do lijstje bij. Een kaart die geschreven moet. Post die verwerkt moet worden.

Werken tussen al die spullen?
Waaraan gewerkt wordt komt bovenop te liggen of ligt net naast de laptop.  Zoals ons brein wordt afgeleid door het muziekje van de telefoon, zo wordt het afgeleid door al die visuele prikkels om je heen. Voor je concentratie zijn al die spulletjes niet behulpzaam.

Een rustige werkplek

Wanneer ik snellezen overbreng, stimuleer ik ieder om de leesplek te kuisen, schoon te maken: zoveel mogelijk vrije ruimte rondom je boek creëren. Geen papier, geen andere boeken, geen schriftje: zolang je leest alleen maar jij, het boek en een potlood. Dan de klok instellen en lezen, aandachtig lezen.
Dat is hét verschil tussen concentratie en het zogeheten multi-tasken. Concentratie betekent een afgemeten hoeveelheid tijd alleen met dat ene bezig zijn. Dat ene bewust en opzettelijk doen met al je aandacht zodat je brein een kans krijgt in flow te komen. In flow val je bijna samen met wat je doet. Je aandacht is moeiteloos aanwezig. Bij snellezen merk je dat doordat je je inderdaad sneller door de tekst gaat en het opneemt!

Tip 1: werk op een schone werkplek: geen stapels, papieren, briefjes of wat dan ook rondom je boek of je artikel: ruimte en rust creëren.

Aandacht staat gelijk aan inspanning

Die rustige ruimte heb je ook nodig omdat snellezen inspannend is, je hersenen moeten hard werken. Zelfs als je het hartstikke interessant vindt wat je doet en in flow bent, je spant je wel in!  Dus naast ruimte is het belangrijk te kiezen voor ontspanning tussendoor. Je leest geconcentreerd en daarna ontspan je. Die cyclus kun je drie keer herhalen voordat je een grotere pauze nodig hebt of iets anders gaat doen.

Tip 2:  lees gedurende 20/25 minuten met volle aandacht zo snel als jij kunt en neem dan een bewegingspauze van 5 minuten. Bewegen opdat het bloed door je aderen actief gaat stromen: de zuurstof overal in je lichaam  komt, daar knapt het hele systeem van op. En dat komt je aandacht en je geheugen ten goede.

Lezen en noteren scheiden

Lezen en noteren scheiden omdat je als het ware met de tekst in gesprek gaat, wanneer je gaat noteren. Dat geldt niet voor een snelle krabbel in de kantlijn, wel voor echte notities maken. Zelf zet ik vaak streepjes naast een alinea als ik daar iets tref dat ik belangrijk vind, waar ik naar terug wil keren of waar ik een quote uit wil halen. Heb je gelezen, dan neem je de tijd om eerste aantekeningen te maken. De een schrijft zaken uit, een ander zweert bij een mindmap (daar ga ik een andere keer op in),  een derde noteert enkele steekwoorden: doe wat bij je past. Maar doe het pas nadat je gelezen hebt.  Om die flow niet te onderbreken want voor je het weet, ga je denken en dwaal je af.

Tip 3: na het lezen (misschien herinner je: 3 x 25 min met 5 pauze ertussen) en aantekeningen maken, neem je een langere pauze d.w.z. tenminste 15 minuten. Of je gaat iets anders doen: lunchen of een routine klusje. Je hebt vanuit de hersenen bezien een workout gedaan en nu is het fijn om te ontspannen, een cool down om in de metafoor te blijven. Even naar buiten, een momentje om te mijmeren.

Op deze manier snellezen, win je aan resultaat doordat de kans groot is dat je meer woorden leest; minder tijd nodig hebt en gerichter aantekeningen maakt.
Afgelopen week hoorde ik precies dat van een cursiste: zij had voor haar studie meer gelezen in de tijd die ze voor lezen gepland had én ze was heel tevreden over wat ze begrepen had en kon samenvatten.

Wil jij leren snellezen en eindelijk die stapel boeken doorwerken waar je zo nieuwsgierig naar bent? Kom dan op 7 juni naar de workshop Snellezen in Utrecht. Ik geef je in 1 dag de beste tips die je leren hoe je met volle aandacht leest en weet wat je gelezen hebt. Met 5 deelnemers is persoonlijke aandacht gegarandeerd.
Schrijf je in voor 15 april en je betaalt € 137,00 excl. BTW
Aanmelden kan via info@kiezenvoorkracht.nl